Thursday, September 13, 2012

Pilihan Raya Kampus

Assalamualaikum..

Terlewat untuk menulis namun tetap mahu menulis.Hari ini hari terakhir tempoh pembelian borang pencalonan untuk Pilihan Raya Kampus UniMAP 2012.Esok pula adalah hari penamaan calon.Saya terkenang peristiwa 2 tahun lepas.

2010

JHEPA meletakkan notis dan poster tentang pemilihan MPP 2010.Senior ada pesan,itu hanya wayang.Kampus kita tak pernah ada PRK.Saya berasa tidak adil senior berkata begitu.Mungkin kerana tidak ada pencalonan dari mahasiswa,itu yang menyebabkan tidak ada pengundian,Tapi memang sejarah sebelum ni semua menang tanpa bertanding dan tidak ada pengundian.

Saya dan beberapa rakan berpakat mahu mengambil borang pencalonan MPP tahun itu.Bukan untuk gila mendapatkan jawatan,tapi mahu wujudnya proses pengundian dan pendidikan demokrasi sampai kepada mahasiswa kampus.Akhirnya saya dan 3 lagi rakan saya sepakat mahu mengambil borang pencalonan untuk kerusi umum.Saya,Khairul Amir,Zulfaqur dan Faiz.Semuanya daripada PPK Mekatronik.

Kami berempat pergi membeli borang di pejabat JHEPA dengan harga RM50.Memang agak mahal berbanding kampus lain,padahal borang bukan setebal buku C Programming.Sesudah itu kami perlu mendapatkan tanda tangan NC atau Dekan HEPA.Hari kedua borang dihantar ke pejabat NC kerana Dekan HEPA ada urusan luar kampus.Esok harinya borang kami dihantar ke HEPA tanpa ditandatangani.

Ada terfikir tak calon-calon selain kami macam mana.Sahabat saya yang ada sekali dalam taklimat calon-calon lain,mereka mendapat borang dengan percuma.Itu rezeki mereka,kami tetap mencuba kerana mahu melihat proses pengundian berlangsung.(Matrikulasi dan Politeknik ada PRK,tak kan kampus tak mampu buat..kan??)

HARI PENAMAAN CALON

Pagi itu proses penamaan calon.Borang tidak ada di tangan kami,tetapi di tangan HEPA.Jam 9 pagi bermula proses penamaan calon.Satu persatu calon datang dengan penyokong dan pencadang mereka masuk ke dalam pejabat operasi SPR.Kami mahu berjumpa dengan Dekan HEPA,tapi katanya dia ada tetamu.Jam 11 pagi kami dipanggil masuk ke pejabat dekan.Disoal siasat satu persatu.Saya dapat rasa yang kami tak akan dibenarkan bertanding.Hampir jam 12 kami tanya terus terang borang kami nak ditanda tangan atau tidak.Menggunakan kuasa beliau,ruang itu akan dibiar kosong sahaja.Saya faham dan mohon keluar dari pejabat.

Rakan dan penyokong di luar sabar menanti kami keluar.Dan dengan keputusan itu,kami masih boleh tergelak dan tersenyum.Kerana kami jelas perjuangan kami dan kami berusaha je arah itu.Namun mehnah itu menghalang kami,kami tetap enjoy dan seronok dengan pengalaman itu.Kami pulang dengan perasaan puas hati.

PERISTIWA 

Dalam tempoh kali ini,ada laman sosial seperti blog yang menyokong usaha kami.Mungkin dari senior-senior.Namun saya secara peribadi  boleh mengagak yang kampus memang tak berniat dan tak bersedia untuk melakukan proses pengundian.Mungkin mereka terkejut tahun itu ada siswa yang berani untuk mencuba.Kalau tak nak buat,lebih elok tak letakkan poster dan iklan kan.

Saya terharu dan ingin mengucapkan ribuan penghargaan kepada rakan-rakan kami yang menyokong usaha itu dan bersama-sama berkumpul di hadapan pejabat JHEPA.Ada yang pakai baju seragam SUKSIS lagi.Kalut juga tengok pihak keselamatan.Jangan risau,kami hukan buat demonstrasi.Haha..

SEKARANG

Adik-adik saya di kampus sekarang telah dibuka ruang untuk bertanding.Gunakanlah rusng itu duhai mahasiswa sekalian.Jangan banyak songeh dan komplen,tapi tidak berani ke depan untuk bertanding dalam PRK.

Hanya sedikit coretan dari seorang yang telah berlalu zamannya.Gunakanlah ruang yang diberi oleh kampus itu.Kami tidak ada peluang itu,tapi kami usaha.Kalian ada ruang itu,jangan siakan ia.

Selamat menghadapi Penamaan Calon esok hari buat mahasiswa UniMAP.-Itik Kuning-


No comments: