Wednesday, September 5, 2012

Minggu Orientasi (2) BTN

Sambungan Minggu Orientasi.4 hari berlangsung di kampus dan baki 4 hari lagi di kem BTN,atau pun namanya Biro Tata Negara.

BTN

Saya teruja untuk hadir BTN kerana ia selalu disebut-sebut oleh senior saya.4 hari akan dibahagikan para mahasiswa ke kem-kem yang ada di sekitar utara.Dan saya bertuah diletakkan dalam kem di Perak.(saya lupa nama kemnya,tapi berdekatan dengan Kuala Kangsar)

Kem Biro Tata Negara.Penuh dengan aktivit lasak,ceramah dan LDK (Latihan Dalam Kumpulan).Saya sangat menyukai program sebegini,sebati dengan jiwa saya sejak dari bangku sekolah.Penuh berdisiplin,tepati masa,jaga waktu solat,beratur dan berdikari.

Ada aktiviti Night Walk,kawad kaki (tak kan kawad tangan kan..haha).Disusuli dengan LDK dan modul yang menarik.Sangat membina minda dan semangat.

Saya rasa BTN adalah satu program yang sangat bagus dalam membina teamwork.latihan kendiri dan semangat patriotik.Namun ia akan spoil atau pun punah ranah apabila diselit dengan doktrin membenci individu tertentu,bahasa mudahnya ahli politik tertentu.

Tanpa diduga saya terjumpa dengan sifu dan mentor saya,Tuan Yusaini yang menjadi salah seorang fasi dalam kem BTN tersebut.Seronok jumpa mentor lama ni.Apa pun saya kurang bernasib baik kerana fasi kumpulan saya melakukan perkara yang saya tak setuju iaitu doktrin membenci ahli politik tertentu.Tolonglah jangan rosakkan program BTN yang baik itu dengan melibatkan politik kepartian,menanam rasa benci pada ahli dan parti politik tertentu dan cuba meracuni pemikiran kami mahasiswa ini.Berhentilah buat kerja bodoh.


Antara individu yang hebat diserang adalah YAB DS Nizar Jamaluddin yang ketika itu sebagai Menteri Besar negeri Perak.Tidak adil fasi saya menghentam ahli politik itu sedangkan isu sebenarnya kami pun tahu.

Itulah perkara yang saya kecewa dengan apa yang berlaku dalam BTN.Tidak kira anda penyokong parti politik mana,BN,UMNO,PAS,DAP,PKR,MCA,MIC,parti TUPPERWARE ke,tolong jangan doktrin anak muda dengan menanam kebencian kepada pihak lawan anda.Lebih-lebih lagi bila menggunakan program kerajaan yakni BTN untuk mendoktrin kami mahasiswa.STOP.

NASIHAT YANG TAK DILUPAI

Ketika mahu bergerak pulang daripada kem,ada satu peristiwa yang saya tak boleh lupa hingga ke saat ini.Suatu nasihat yang berbekas di hati saya.

Dalam bas sebelum pulang,ada seorang siswi ini senyum pada saya dan kami bertegur.Rupanya dia mengenali saya walaupun saya tidak kenal dia kerana kami satu kolej matrikulasi.Dia mahu berbicara sesuatu,tapi nampak seolah-olah dia segan.

Saya panggil dia dan minta dia berterus terang sahaja.Dan akhirnya dia berkata.

"Ustaz nampak lain sekarang berbanding ketika di matrik"

"Apa yang lainnya"

"Saya lihat dulu ustaz di matrik memang menjaga pandangan,tapi sekarang nampak macam kurang menjaga"

Bagai terkena panahan kilat,saya terdiam.Allah menegur saya melalui dia.Selesai mengucapkan terima kasih kepadanya,saya muhasabah diri.Sejak saat itu saya menjadi seorang yang sangat sukakan teguran terbuka dan terus terang.Saya jadi geram jika orang tegur berlapik atau berkias.Saya lebih suka dan lebih menghargai mereka yang berterus terang dalam menegur kesilapan saya.Sehingga sekarang itulah sikap saya.Terima kasih banyak-banyak Kak Su atas nasihat ringkas itu.Semoga Allah merahmati akak.

Bila Allah orang menegur kesalahan kita,itu tanda dia mengasihi dan ingin membantu kita.Mungkin juga itu teguran dari Allah.

Dalam bersahabat,jangan hanya membenarkan kata-kata sahabat kita,tapi jadilah sahabat yang berkata benar kepada sahabatnya.

Tamat Minggu Pertama.

No comments: