Monday, September 3, 2012

Kembali menulis...

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Lama menyepi daripada menulis dalam laman ini.Bulan September ini menjadi sasaran saya untuk kembali aktif menulis dalam ruangan ini.Fokus saya bulan ini adalah untuk berkongsi pengalaman 4 tahun sebagai mahasiswa di sebuah kampus bergelar UniMAP.

Terasa laju masa berlalu,rupanya sudah 4 tahun saya berkelana di negeri terkecil di Malaysia ini.InsyaAllah akan saya kongsikan pengalaman saya di bumi yang pernah mencatatkan suhu terpanas di Malaysia ini.

PERMULAAN...{JUN 2008}

Petang itu sampai ke negeri Perlis.Sebuah negeri yang paling kecil dalam Malaysia.Sudah rezekiku untuk melanjutkan pelajaran ke universiti yang bergelar UniMAP ini.Nama penuhnya Universiti Malaysia Perlis.Hatiku tidaklah terlalu gembira untuk menjejakkan kaki di situ untuk bergelar sebagai mahasiswa.Namun saya masih boleh tersenyum dan menerima dengan hati yang terbuka dengan ketentuan Tuhan ini.

Usai pendaftaran di Kampung Wai pada pagi itu,maka sahlah status saya sebagai seorang mahasiswa dalam kursus Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Mekatronik.Saya sendiri pun tidak pasti apa sebenarnya Mekatronik ini.Namun saya cabar diri saya untuk teruskan dalam bidang ini.

Kampung Wai...Sebuah perkampungan di Kuala Perlis,berdekatan dengan sempadan Malaysia-Thailand.Apa yang saya boleh katakan pada hari pertama itu,Perlis sememangnya sebuah negeri yang tahap kepanasan cuacanya berbeza dengan negeri lain.Sangat terasa bahangnya.Mungkin kerana ia berada di hujung tanah air berdekatan dengan jiran kita,negara Gajah Putih.

Pada hari pertama itu juga saya dapat tahu yang UniMAP ini kampusnya adalah berterabur.Atau dalam bahasa yang lebih akademiknya,'Kampus Teragih'.Apa pun gelarannya,memang begitulah kampus ini beroperasi.

Kolej kediamannya di Kampung Wai,Taman Semarak,Wang Ulu dan Seberang Ramai.Ketika itu masih belum wujud lagi kolej kediaman di Simpang Empat,Taman Bahagia dan Taman Ira.Kelasnya pula berlangsung di Kampung Wai,Muhibah,Dragon,Kubang Gajah,Automart dan juga di Semarak.Ada yang jaraknya sekadar berlari 100m,ada pula yang jaraknya 10km.Maka perkhidmatan bas menjadi nadi penting kepada mahasiswa UniMAP.

Seperti biasa,minggu pertama adalah minggu orientasi.Saya sudah arif tentang minggu tersebut.Hehe..

Minggu Orientasi?? Akan saya ceritakan dengan terperinci dalam artikel akan datang.InsyaAllah.

UniMAP dan Perlis,memberi pengalaman hidup buat Itik Kuning...


Tahun 1..

No comments: