Monday, November 30, 2009

Memimpin Diri Sendiri..


Sahabatku yang seorang itu jadi pimpinan lagi,jawatan yang sama sahaja untuknya.Mungkin posisi itu sememangnya layak untuknya.Dia berbakat dan mampu menjaga amanah kepimpinan itu.

Naib Yang Dipertua bagi semua student..
Sekolah dulu jawatan itu yang disandangnya.Pegi matrik pun sama,masuk kampus pun di situ jugak kedudukannya.Jawatan yang agak besar dan berat tanggungjawab yang dilihat.Moga dia mampu menjalankan amanah dengan sebaiknya.

Terngiang-ngiang di telingaku pesanan abang naqibku yang pertama,Zool Amali.'Amanah itu taklif,bukannya tasyrif'.Itu yang selalu dipesan kepada kami dulu,amanah itu adalah suatu bebanan dan tanggungjawab,bukannya suatu kebanggan dan kemegahan.Sesetengah orang menganggap kedudukan dan jawatan adalah suatu yang best dan hebat.Sentiasa dipandang oleh khalayak ramai,menjadi perhatian dan mempunyai ramai peminat.Namun bagi mereka yang tahu apa itu amanah,mereka akan takut dan gementar dalam memikul amanah.Sentiasa berjaga-jaga dalam segala tindak tanduk.

Saidina Umar Abdul Aziz menangis setiap malam mengadu pada Allah.Begitu takutnya beliau terhadap amanah yang ditanggungnya.Kerana apa?? Kerana semua itu akan disoal kembali di hadapan Rabbul Jalil kelak..

Ramai sahabat-sahabatku yang terlibat dengan kepimpinan di tempat pengajian masing-masing.Alhamdulillah,mereka berupaya menjadi pimpinan.Ada yang berkata,'saya belum layak,,,saya tak bolehlah,,,saya kurang ilmu..' Ini semua antara kata-kata mereka yang ditawarkan dengan kepimpinan..namun kita renungkan  ini..

" Tiap-tiap kamu adalah pemimpin dan bertanggungjawab atas apa yang dipimpinnya.Seorang imam yang memimpin manusia adalah pimpinan,dan dia bertanggungjawab ke atas rakyatnya.Seorang suami adalah pemimpin dalam mengurusi ahli keluarganya,dia bertanggungjawab atas apa yang dipimpininya.Seorang isteri adalah pemimpin dalam rumah tangganya dan dia bertanggungjawab ke atas keluarganya.Seorang pelayan adalah pemimpin dalam mengurusi harta tuannya,dia bertanggungjawab atas peliharaannya.Seorang lelaki itu adalah pemimpin dalam mengurusi harta ayahnya,dia bertanggungjawab atas peliharaannya.Jadi setiap kamu sekalian adalah pemimpin dan setiap kamu harus bertanggungjawab atas apa yang dipimpinnya."

~peringatan bersama~


No comments: