Tuesday, November 11, 2014

Responden

Tugasan menyiapkan disertasi memerlukan saya untuk turun ke lapangan. Bertemu dengan responden dan menemubual mereka berkaitan tajuk disertasi saya. "Kekangan dan Penyelesaian Pembangunan Berteraskan Islam di Kelantan:1990-2014".

24 tahun adalah satu tempoh yang bukan pendek bagi sebuah pentadbiran di peringkat negeri. Ia sama dengan umur saya sekarang. Bagi mengekalkan sebuah pentadbiran dan pemerintahan, 

1. Tak boleh lari daripada menilai dan memuhasabah perjalanan pemerintahan mereka. 

2. Bersedia menerima kritikan dan pandangan dari semua pihak. 

3. Siap untuk melakukan perubahan sesuai dgn massa. 

4. Jangan menafikan kelemahan dan masalah,sampai sorok semuanya di bawah karpet.

5. Memohon bantuan dan pertolongan Allah.

Di sini saya merakamkan ucapan terima kasih dan penghargaan buat para responden saya. Semoga Allah berkati.

Saya kongsikan gambar-gambar responden saya di sini.

Datuk Dr Zainuddin Ibrahim,bekas SUK Kelantan.

Dr Wan Nik Wan Yussof (SU Politik Menetri Besar Kelantan) dan Tuan Sanusi Othman (COO PMBK)

YB Datuk Paduka Husam Musa, ADUN Salor

Dalam perjalanan pulang,saya sempat bertemu dan berkongsi pandangan dengan Ustaz Nazri Chik, Ketua Bahagian Syariah di Bank Islam. Seronok mendengar perkongsian dari orang yang berjaya.



"Anak muda,berada di bidang akademik jangan sampai terbang ke awanan sehingga tak tahu nak jejak kembali ke bumi yang nyata. Berfikir dan bertindaklah untuk bantu ummat" (unknown,2014).

PIA 
8.40 am
11/11/2014

No comments: