Friday, November 7, 2014

KONVO LAGI

Istiadat Konvekesyen Universiti Sains Malaysia (USM) yang ke 50 selama lima hari cukup membuatkan Kampus USM Induk ini sesak.

Sesak dengan kenderaan yang bersumbat-sumbat di atas jalan raya USM.

Sesak dengan manusia yang melata di bumi USM.

Kesesakan ini memeriahkan dan menceriakan.

USM DAN AKU

Keberadaan saya di kampus ini masih baru, baru setahun saya berkelana di sini. Indah,kampus yang unik dan penuh dengan rimbunan kehijauan. Dalam tempoh ini saya dipertemukan dengan ramai kawan baru. Minggu ini ramai di kalangan mereka yang bergraduasi.

11 orang senior dari ISDEV yang berjaya mendapat ijazah kedoktoran. 3 daripadanya adalah pensyarah saya. 

Dr Syakir yang selalu bernasyid lagu sunnah orang berjuang dalam majlis-majlis.


Dr Syahir yang selalu membaca doa dan memberi tazkirah.

Dr Wan yang sabar melayan kerenah kami.

Dr Razali yang sekarang sebagai Pengarah Pusat Islam UPM,saya kagum dengan tesis beliau tentang wakaf tunai.

Dr Farid dan Dr Mulia,senior kami daripada Indonesia yang cukup sabar dan gigih berjuang.

Dan beberapa orang Dr lagi yang saya lupa namanya.Hehe.

RAKAN LAMA DAN BARU

Segala penat lelah dan perit jerih dalam menuntut ilmu terasa berbaloi.Namun yang paling membahagiakan adalah apabila melihat kegembiraan di wajah ibu dan ayah.

Keluarga yang sanggup datang beramai-ramai kerana meraikan kegembiraan.Tahniah kalian kerana erjaa menggembirakan orang lain.

Tahniah buat teman satu team debat bersama saya di,Izzati yang berjaya mendapat ijazah sarjana di USM Kejuruteraan. 

Saudara Faisal Basir yang mendapat Ijazah Sarjana Matematik, sekarang sedang buat PhD dalam bidang yang sama. Seorang junior yang ceria dan baik.

Rakan-rakan yang mendapat Ijazah Sarjana Muda agak ramai. Saya ucapkan tahniah buat kalian semua.

Junior-junior KMPP. Saudara Ziyad Rafiqi, Amirah, Faz Ismail, Syikin, Emma, Ain Nasiehah, Hidayah Nordin dan lain-lain.

Saudara Jasmun,Hisham,Afif dan rakan-rakan kalian yang lain. 

Tahniah dan selamat berjuang di alam selepas bergraduasi. Moga sukses sentiasa.

Pesan Abang Ramzah,

"Pendidikan formal sebetulnya hanya membantu kita mengasah kemahiran profesional dalam bidang spesifik yang kita pilih. Ia bukan bertujuan membataskan apa yang boleh dan tidak boleh kita minati,sebagai individu yang masih ada naluri manusia"


No comments: