Sunday, November 9, 2014

WAJAH CANTIK ITU

Susah atau senang, sentiasalah ingat pada Tuhan. Bersyukur ketika diberi kesenangan dan nikmat. Bersabar bila ditimpa ujian dan musibah.

SUSAHKAH

Bila kita dalam kesusahan, biasanya itu teguran Allah kepada kita supaya kita kembali pada jalan yang lurus. Bila kita dalam keadaan susah, resah, tersepit dan keluh kesah. Apa harus dibuat?

1. Perbanyakkan membaca Al-Quran. Fahami maknanya. Hati akan terasa bicara Allah kepada kita.

2. Perbanyakkan zikir dan istighfar. Isikan hati itu dengan zikrullah.

3. Jika masih ada ibu dan ayah, pulang dan lihat wajah mereka.

WAJAH CANTIK ITU

Saya hanya ingin berkongsi tentang perkara ketiga. Bagi sesiapa yang ibu bapa masih hidup, selalulah pulang dan berbakti kepada mereka.

Walau sesibuk mana pun anda,carilah masa untuk pulang menjenguk mereka. Sekejap pun tak apa, asalkan kerinduan mereka terubat. 

Baru-baru ini saya agak sukar mendapat idea untuk menulis disertasi. Mahu menulis, tapi idea tak datang. Saya pulang ke rumah bertemu dengan ayah bonda. Balik rumah tak sampai 12 jam kemudian terus pulang ke kampus.

Sampai di kampus, Allah mempermudahkan urusan saya menulis. Sangat mudah dan lancar. Alhamdulillah. Saya yakin, ayah bonda saya sentiasa mendoakan kami anak-anak ini.

Buat anak-anak, pulanglah menjenguk ayah bonda. Pandanglah wajah mereka yang cantik itu. Anda tak akan pernah puas memandang wajah cantik itu. 

Ingatlah pesanan Tuhan: 

وبالوالدين احساناً

Pulanglah.


No comments: