Wednesday, March 3, 2010

Adik Syafia Humairah..


  • Apa sebenarnya sudah terjadi dengan manusia sekarang.Sudah hilang sifat kemanusiaan.Apabila manusia sudah tidak bersifat sebagai manusia,maka sifat kebinatangan akan mengambil alih.Malah mungkin lebih teruk dari itu.
  • Kisah tragis yang menimpa adik Syafia Humairah dua hari lepas cukup membuat hati saya sayu dan terpina.Apakah salah kanak-kanak 3 tahun tersebut kepada kita yang dewasa ini,sehingga didera sebegitu.
  • Orang yang menderanya dipercayai kekasih kepada ibunya dan rapat dengan adik Syafia.Namun hari itu dideranya kanak tersebut sehingga mati.Di manakah nilai kemanusiaannya?
  • Kanak-kanak itu memang sifatnya tidak mengetahui apa-apa.Yang ada hanyalah fitrah selaku manusia.Suka dibelai,diberi kasih sayang dan perhatian.Adakah kanak-kanak sekecil itu ada membuat dosa dengan orang dewasa? Sesekali tidak.Sepatutnya orang dewasalah yang akan mencorakkan pemikiran,iman dan sikap kanak-kanak.
  • Namun sekarang kanak-kanak dijadikan tempat melepaskan kemarahan yang ditanggung.Dijadikan tempat melepaskan nafsu.Kita masih belum lupa apa yang berlaku kepada adik Nurin dahulu.Adakah kerana silapnya orang dewasa,kanak-kanak yang suci bersih dari dosa itu yang menjadi mangsa.
  • Fitrah manusia akan gembira bila melihat bayi dan kanak-kanak.Tapi orang sanggup melakukan jenayah itu semua adalah orang yang fitrahnya sebagai manusia telah tertutup dengan nafsu dan dosa noda.
  • Begitu juga dengan kes buang bayi baru-baru ini,sehingga ada bayi yang dibakar.Akibat dosa orang dewasa berzina,ditambah lagi dosa membunuh anak sendiri,sehingga ada kes yang membakar bayi.Astaghfirullah.Manusia yang bukan manusia.
  • Satu persatu Allah tunjukkan bala yang menimpa umat ini.Ada sesuatu yang Allah mahu kita hamba-Nya sedar dan perhatikan.Bila pemimpin dan manusia mula jauh dari agama Allah,maka Allah tunjukkan kesannya kepada kita semua.Apakah solusinya?
  • Tidak lain tidak bukan adalah perlunya umat ini kembali kepada ajaran Islam.Islam itu perlu dijadikan cara hidup secara keseluruhan,bukan hanya pada solat,puasa,zakat dan haji sahaja.Islam itu sempurna dan mnyempurnakan kehidupan kita insan yang lemah ini. Semoga keluarga dan dahabat handai kita dijauhkan daripada malapetaka buruk yang melanda masyarakat pada hari ini.Sama-samalah koreksi diri dan memohon perlindungan dari Allah.


No comments: