Monday, March 22, 2010

Jenazah itu...


Innalillahi wainna ilaihi raji'un...

Bila mati seorang anak Adam,maka ada 4 perkara yang wajib diselesaikan.

  1. Memandikan jenazah
  2. Mengkafankan jenazah
  3. Solat jenazah
  4. Mengebumikan jenazah
 Itulah yang saya dapat sedikit ilmu daripada Kursus Pengurusan Jenazah semalam.Mayat dia atas ni pun sebenarnya hanya simulasi.Namun begitu,terlintaslah di fikiran..begitulah nanti keadaan diri ini apabila sudah berpisah jasad dan roh nanti.

Tidak ramai pelajar yang berminat dengan program sebegini.Takut,tak minat,kolot dan lain-lain.Lupakah kita semua juga akan mati.Apapun,tahniah kepada pihak penganjur dan peserta yang datang.Selepas ini,diharap lebih banyak program ilmiah sebegini diadakan.

Sewaktu hidup,boleh mandi dengan sendiri,namun bila suah mati..orang lainlah yang akan memandikan jasad ini..

Ketika bernyawa,boleh sahaja sesuka hati mahu pakai pakaian dan fesyen yang bagaimana.Baju singkat atau labuh.Sendat atau longgar.Lengan pendek atau panjang.Tutup aurat atau terbuka seksi.Pelbagai fesyen dan warna.Namun di saat itu tiba,hanya kain putih yang membalut badan.Mesti ditutup seluruh jasad.tiada lagi daya dan pilihan.

Dulu sungguh liat untuk solat.Terasa rajin,solat.Malas,ditinggalkan begitu sahaja.Namun bila sudah tidak lagi mampu solat,pada waktu itu,orang lainlah yang akan mensolatkan kita.

Dan dari tanah asalnya kejadian manusia ini,maka kembalilah kita semua ke dalam tanah.Menjadi makanan ulat.Hancur jasad dimamah bumi.

Apalah erti hidup ini tanpa iman dan amal....

No comments: