Monday, March 29, 2010

Akridetasi Program Pengajian UniMAP..Isu yang mencari jalan keluar..

1- Isu yang sedikit panas dalam kalangan warga Universiti Malaysia Perlis,tentang pengiktirafan program pengajiannya.Isu ini menjadi hangat apabila surat khabar Kosmo menulis berita tentang perkara ini.Kemudian terjadilah isu jawab menjawab antara pihak  

2- Apa pun isunya,sememangnya hanya dua program pengajian ijazah muda di UniMAP yang mendapat pengiktirafan daripada Lembaga Jurutera Malaysia (BEM).Selebihnya belum lagi mendapat pengiktirafan untuk program pengajian.

3- Perkara-perkara yang berkenaan pengiktirafan ini telah dijawab oleh pihak pengurusan UniMAP.Tahniah kepada pihak Dato' NC UniMAP yang telah memberi penjelasan tentang perkara ini.

4- Dato' NC dan pihak pengurusan juga sedang berusaha dengan berbincang dengan pihak KPT dan pihak berkenaan dalam menyelesaikan perkara ini.Dalam satu ucapan beliau dalam majlis Wacana Sosial,Dato memberi jaminan,beliau rela dipecat dari jawatan beliau jika gagal dalam mendapatkan pengiktirafan ini.Tahniah dan syabas atas kesungguhan  Dato'.

5- Selepas majlis Wacana Sosial bersama Setiausaha Politik YAB Perdana Menteri,pihak Universiti,MPP dan Alumni juga telah berbincang dengan Dato' Shahlan tentang perkara ini,dan beliau memberikan jaminan untuk membantu menyuarakan perkara ini kepada pihak berkenaan.Tahnia juga kepada pimpinan mahasiswa dan alumni UniMAP yang mengambil berat isu ini.

6- Apapun,satu perkara yang kurang enak didengar apabila banyak suara yang memarahi dan mencemuh pihak akhbar tersebut kerana berita itu.Namun bagi saya,seluruh warga UniMAP wajar berterima kasih kepada akhbar terbabit kerana telah mem'bom'kan isu ini.Maka banyak pihak yang terpaksa bertungkus lumus dan mengambil berat isu yang lama tertangguh ini.
  
7- Pihak KPT juga harus rasa terdesak dalam isu ini.UniMAP adalah salah satu IPTA,maka sepatutnya perkara teknikal yang melibatkan pengiktirafan program pengajian ini diselesaikan pada awal-awal lagi.

8- Namun UniMAP terpaksa tabah menghadapi perkara ini.Mungkin pengambilan pelajar untuk sesi akan datang berkurangan,risiko kepada bakal graduan dan lain-lain.Namun,sebagai seorang mahasiswa,kita warga UniMAP teruslah berusaha memperbaiki mutu diri dan akademik kita semua.Koreksi diri dan nilai diri sendiri dahulu sebelum mengharungi dunia mencabar.

9- Selamat maju jaya untuk warga UniMAP terus maju.



No comments: