Tuesday, September 24, 2013

Apa Selepas Konvokesyen?

Minggu lepas ramai teman-temanku yang bergraduasi dan diraikan dalam Istiadat Konvokesyen.Tahniah dan syabas dari saya buat teman sekalian.Segala penat lelah dan perit jerih dalam menuntut ilmu terasa berbaloi.Namun yang paling membahagiakan adalah apabila melihat kegembiraan di wajah ibu dan ayah kita.Kan?

Itu hadiah yang bermakna buat mereka.Senyuman ibu bapa,buat mereka yang masih mempunyai ibu bapa.Mereka yang yatim terasa suatu kekosongan di hari bermakna itu.

TEMAN YANG RAMAI ITU NIKMAT

Saya pun tumpang gembira buat teman-teman saya di UniMAP.Terutamanya adik-adik jurusan Mekatronik dan warga yang tinggal di Taman Semarak.Di sana paling ramai kenalan saya.Nak sebut semua tak berapa ingat.Hee..

Buat kakanda Dzulhaxif yang baru sebulan lebih bergelar bapa,tahniah.Anda bergraduasi dengan kehadiran Nur 'Aliyatul Iman yang comel itu.Tahniah buat Asep dan Huza.

Buat keluarga Kelab Debat UniMAP,tahniah semua.Syamir dan Umahwathy yang menerima Anugerah Diraja,kalian memang hebat dan cemerlang.Izzati,Raimi,Madiha dan lain-lain,tahniah juga.

Buat aktivis kampus,Saudara Khairuddin,mantan YDP MPP,Khairul Azri,Nije Klate dan ramai lagi,tahniah kalian.Terima kasih atas jasa kalian dalam persada alam kampus.

APA SELEPAS ITU

Jadi apa agenda selepas bergraduasi?
Percayalah,alam kampus di peringkat sarjana muda terlalu banyak pengalaman dan pahit manis masin dan masamnya.Kalau sambung ke peringkat sarjana pun,rasanya tak akan sama,dan tak akan berulang lagi zaman itu.Ia akan terpahat dan terlipat dalam sejarah hidup kita semua sebagai sebuah momen.

Di sini antara beberapa perkara yang akan melanda kalian dan rakan-rakan kalian.

1. Sambung Belajar

Ramai juga mengambil langkah ini.Bagi mereka yang berminat dalam bidang akademik dan mampu,mereka akan sambung belajar di peringkat sarjana dan seterusnya.Banyak kajian dan research yang boleh dilakukan.

Bila bertemu nanti,kawan anda akan kata,"Aku wat master kat sekian2 universiti".
Ada yang akan jawab,"Letih sambung belajar,ada peluang kerja,kerjalah dulu".

Dan pelbagai dialog lagi yang kalian akan dengar.

2. Bekerja

Paling ramai yang akan ke sini.Pelbagai jenis kilang yang membuka tangan mereka seluasnya menyambut fresh engineer  yang ramai ini.Di Pulau Pinang,Kulim,Johor Baru,Kuantan,Shah Alam dan pelbagai lagi bandar industri yang ada untuk kalian.Mahu rajin usaha sahaja,insyaAllah ada rezeki kalian.

Namun jangan sedih dan berputus asa,walaupun banyak kali memohon kerja atau hadir ke temu duga,namun belum mendapat kerja.Itu lumrah teman-teman.Saya ini sahaja memohon sana sini,namun setahun juga menganggur.Teruskan usaha dan usaha.Yang penting nekad dan bersungguh.Mungkin saya dulu tak bersungguh.hehe..

3. Kahwin

Ni pun perkara yang sentiasa menjadi bualan kalian selepas bergraduasi.Kalian akan mendapat satu demi satu jemputan kahwin daripada kawan-kawan kalian.Atau sampai giliran kalian menjemput orang lain ke majlis walimah kalian.

Seronok ketika itu,kalian jumpa kawan-kawan lama setelah sekian lama tak bertemu.Berbual dan berkongsi macam-macam,tentang tempat kerja,perancangan hidup dan macam-macam.

4. _ _ _ _

Agak-agak apa empat huruf untuk diisi di atas?

Saya pilih empat huruf ini, MATI.

Ya,tak terduga kawan baik kita yang muda dan sebaya dengan kita,lepas keluar kampus,tak tanya khabar berita apa.Dan yang kita dapat tahu,dia sudah dijemput menghadap Allah Rabbul Jalil.

Oleh itu,bertanyalah khabar pada teman-teman kamu.

Saya terkenangkan sahabat saya Zunnur,dia sempat kerja sebulan lebih,dan dia dijemput menghadapNya dalam keadaan kami tak sangka.Namun itulah ketentuan,sama ada kita mendengar khabar kematian teman kita,atau mereka mendengar berita pemergian kita.Setiap orang ada masanya.

ZAMAN KENANGAN

Berjalanlah meneruskan kehidupan kalian selepas bergraduasi ini.Kejarlah cita-cita dan impian kalian.Dan pastikan kita menjadi hamba Allah yang soleh dan taat padaNya,biar apa pun kerja kita,biar ke mana pun haluan kita,jadi hamba Allah yang bertaqwa.Mudah-mudahan kita bukan setakat berkawan di dunia,bahkan diizinkan Allah untuk bersama di syurgaNya.

Selamat bergraduasi.

Ini Syamir.Hebat..

Kiden,mantan YDP dan rakan sekelasnya

Mostafa,rakan saya dari Yaman

Saya tak ingat nama,tapi selalu jumpa di surau Kg Wai.Budak baik ni,

Si bapa kepada Iman.Tahniah Asep.


 


4 comments:

A 'power of twoooo' said...

Subhanallah....satu post yang menarik... sy pun student unimap... tahniah, sudah bergraduasi.. may Allah ease u in future...

A 'power of twoooo' said...

Subhanallah....satu post yang menarik... sy pun student unimap... tahniah, sudah bergraduasi.. may Allah ease u in future...

orens@nQuiks said...

Tahniah senior2 unimap ! :)

anakumiabah said...

Tahniah Senior UniMap :) terasa nak menitik air mata bila bace post pasal konvo nih...nak rasa sendiri..insyaAllah 3 tahun lagi..selamat berkonvo senior sekalian :)