Sunday, July 17, 2016

Perth, Australia

Bertemu lagi dalam sambungan Kembara 2015.

Saya terlupa sebenarnya, satu lagi destinasi kembara pada tahun 2015 adalah ke Jakarta dan Bandung pada awal Mac, seminggu sebelum ke Perth. Sudah saya ceritakan dalam post pada 19 April 2015.

SEBELUM PERGI

Mohammad mengajak berjalan, ke negara yang sederhana jauh katanya. Ke mana? Belum ada ketetapan. Beliau datang ke USM di Pulau Pinang semata-mata nak ajak saya beli tiket untuk melancong dengannya. Haha. Punya pulun tu. Bincang ringkas, saya cadangkan ke Perth, Australia. Sederhana jauh, 5 jam lebih kurang masa dengan menaiki kapal terbang. Setuju dan terus beli tiket.

Bab beli tiket ni, ada orang yang mencari tiket yang paling murah. Ada yang tak kisah dengan harga asalkan perkhidmatannya memenuhi kehendak jiwa. Apa pun pilihan anda, terpulang kepada kemampuan dan hasrat kemahuan anda sendiri. Pokoknya biar sampai ke destinasi dengan selamat.

Kami beli tiket penerbangan dengan harga RM 1110.00 untuk pergi dan balik melalui syarikat penerbangan rasmi negara, MAS. Patriotik tu kan. Haha. Itu dah dikira murah disebabkan promosi. Jika kena dengan masa, anda boleh mendapatkan tiket yang jauh lebih murah dengan syarikat AirAsia, biasanya lebih kurang RM 700.00 paling murah pun.

Kita perlu memohon visa untuk masuk ke negara Australia. Mohon online, tak perlu beratur di kaunter. Harga lebih kurang 20 AUD.

8 HARI 7 MALAM

Penginapan adalah satu perkara yang perlu difikirkan dengan serius, kerana ia melibatkan kos yang tinggi. Apatah lagi di sebuah negara yang matawangnya Dollar. Rezeki kami, saya punyai kawan kepada kawan saya yang sedang belajar di sana. Saudara Thaqif, orang Kelantan dan belajar di Curtin University. Saya meminta pertolongannya untuk mendapatkan penginapan yang murah. Kebetulan ada seorang warganegara Malaysia yang bekerja di sana, dia pulang cuti 3 minggu untuk majlis perkahwinannya, maka rezeki kami menyewa rumahnya yang 3 bilik itu selama 8 hari 7 malam. Kadarnya sangat berpatutan.

Beberapa perkara dan tempat yang boleh saya senaraikan yang menarik sepanjang 8 hari di sana:-

1. Malam pertama melawat sekitar Curtin University dan pusing sekitar kejiranan di situ.


2. Hari kedua kami belajar memahami sistem pengangkutan bas di sana dan pergi pusing di bandar Perth.

 3. Tempat yang wajib dicari apabila mengembara. Masjid di bandar hanya satu ini sahaja. Kami pergi sebanyak dua kali iaitu hari kedua dan hari kedua sebelum balik untuk solat Jumaat.


bertemu warganegara Tunisia dan menetap di Perancis. Datang ke Australia untuk bekerja.
 4. Menikmati petang di tepi sungai. Latar belakang tu adalah pusat bandarnya. Di sana, terdapat banyak taman tempat beriadah, rekreasi dan tempat santai untuk keluarga dan kawan-kawan. Tenang, hijau dan mendamaikan.


5. Menemui sanak saudara di bumi Perth. Haha.


6. Maritime Museum ni terletak di pekan Freemantle. Pekan ni adalah tempat wajib bagi pelancong untuk mengunjunginya.


7. Ini di stesen bas Freemantle. Jujur saya sebut, pengangkutan awam di sana sangat bagus. Selama di sana, kami menggunakan bas, kereta api (seperti KTM Komuter di Malaysia) dan juga feri yang sabgat efisien dan tepat masa. Dalam temoh 8 hari tersebut, hanya sekali kami tunggu bas yang lewat, itu pun hanya 2 minit. Yang lain semuanya berjalan tepat pada masa seperti yang tertera pada jadual perjalanan, Hebat.


8. Inilah Thaqif, kacak dan bijak. Sekarang sedang melanjutkan Sarjana di Univerisiti Malaya. Tinggal serumah dengan Mat Lutfi di Perth dan kalau perasan, dia ni pernah ada dalam video Mat Lutfi. Haha. Terima kasih saudara atas layanan yang sangat baik.


9. Ini lawatan ke University Of Western Australia. Cantik dan menarik suasananya. Banyak padang dan taman, hijau sehijaunya.



10. Di Pantai Cottesloe. Penuh dengan pelancong dan warga Australia di tepi pantai pada petang hari. Melihat fenomena matahari terbenam. Cantik ciptaan Tuhan. Di sepanjang pantai, dipamerkan hasil dan karya seni bina dan rekaan para artis. Disertakan dengan nama artisnya. Memang menarik dan unik hasil seni.

Saya ni pelik.


 11. Sempat pusing Perth Zoo. Macam zoo di tempat kita je.

Mohammad teruja kerana singa minat bergambar dengannya.

12. Caversham Wildlife Park. Ini pun tempat wajib singgah. Boleh bagi makan pada kanggaroo, sentuh koala, ada persembahan dan juga boleh lihat demonstrasi ketam kulit biri-biri.

nak bagitau apa entah

tidur je kejenya





13. Malam terakhir kami di Perth. Melihat suasana malam di sana, ada pasar malam yang menjual pelbagai makanan dari serata negara. Termasuklah juadah dari Malaysia. Satee. Haha




PULANG

Kapal terbang kami sudah bergerak mahu ke landasan, tiba-tiba dibatalkan dan masuk kembali ke terminal. Kami diumumkan ada masalah dengan gear kapal terbang. Asalnya diminta tunggu di dalam kapal. Selepas itu kami diminta keluar masuk ke dalam terminal kerana tempoh yang lama diambil untuk membaiki kerosakan. Dan menunggulah kami hampir 6 jam, barulah kami dibenarkan masuk semula dan bertolak pulang, Alhamdulillah semuanya selamat. Banyak perkara yang tak tercerita, kerana setiap insan punyai pengalaman yang berbeza.

Mengembaralah teman-teman.

No comments: