Tuesday, September 10, 2013

Ini Pengajaran

"Assalamualaikum dik.Pak cik dalam kesusahan ni.Pak cik ditimpa musibah.Dompet pak cik dicuri oleh orang yang pukau pak cik.Pak cik nak pulang ke Sibu,tapi tak dapat.Kalau adik dapat bantu pak cik beli tiket,pak cik bersyukur sangat."


Adik itu pun berilah RM100,sekadar yang ada padanya.Dengan niat membantu pak cik yang kesusahan itu.Sedangkan sebelum itu dia sudah membantu seorang abang yang mengalami masalah yang sama.Dihulurnya RM150.Maka tinggallah hanya RM20 di dalam dompetnya.Kedua-duanya berjanji akan membayar balik duitnya dengan meminta nombor akaun dan nombor telefon.

Kejadian yang berlaku di LCCT tempoh hari.Berhari-hari adik itu menunggu,namun tidak ada sebarang jawapan.Dia dapat mengagak,dia sebenarnya DITIPU.

Ia terbukti benar bila adik itu berjalan di KL Sentral dan dia terserempak dengan pak cik yang kesusahan itu.Sedang dengan rakannya pemandu teksi sambil menghisap rokok.Dia cam sangat bila melihat kepada beg sandang dan cincin pak cik itu.Sahlah pak cik itu memang sangat 'susah' sehingga dia ditipu hidup-hidup oleh pak cik itu.

Hancur hati adik itu.Dia cuba ikhlas membantu manusia yang dalam kesusahan.Namun dua kejadian dia ditipu dalam satu hari menyebabkan dia kecewa.Kepercayaan dia kepada masyarakat mulai luntur.

Jika datang orang yang benar-benar dalam kesusahan,mungkin adik ini tak akan membantu dah.Kerana kepercayaan dia sudah luntur.

Kesian kepada adik ini,kerana dia ditipu.
Kesian kepada orang yang benar-benar dalam kesusahan,kerana susahlah mereka untuk dibantu kerana orang hilang kepercayaan sesama masyarakat dek kerana perbuatan si PENIPU.
Kesian si PENIPU,yang DITIPU akan menuntutnya kelak di hadapan Allah.

HENTIKAN BOHONG,DUSTA,TIPU.

-Kisah benar yang benar,bukan tipu-

No comments: