Thursday, April 16, 2015

Singapura

Mac 2015 menjadi bulan untuk menghadiahkan diri sendiri dengan pelbagai hadiah. Pertama kerana telah selesai urusan pengajian sarjana di USM. Menunggu untuk majlis konvo sahaja. Kedua, sekadar meraikan diri sendiri yang semakin tua. 

Hadiahnya adalah pergi melancong ke luar negara. Yeayy. Destinasi pertama ialah Singapura. Ini kali kedua saya berkunjung ke bumi Temasek. Kali pertama dahulu dengan rombongan sekolah menengah. Sempat ziarah ke Madrasah Al-Junaid. Kemudian bersolat Jumaat di Masjid Sultan. 

Kali ini saya hanya pergi berdua dengan kawan. Redah sahaja dulu. Terus ke USS. Haha. Saje nak cuba, melepaskan tekanan diri. Mencuba hampir semua permainan yang ada. Menarik dan kreatif. Antara yang paling best ialah Transformer dan Mumia. Kebetulan roller coster tengah under maintenance. Tak ada rezeki nak merasa. Kalau nak pergi ke USS, duduk la seharian kat situ. Baru rasa berbaloi kan dengan bayaran.

Selepas itu sempat meronda Pulau Sentosa. Sampai ke malam stay kat situ. Sebab menunggu untuk saksikan pertunjukan cahaya dan bunyi di tepi pantai. Memang cantik dan kreatif sangat. 

Negara Singapura ini sangat bersih, pembangunan nampak tersusun. Pengangkutan awam pun bagus dan puas hati. Saya rasa kebanyakan tempat menarik di Singapura ini kita sudah maklumi. Cuma lagi menarik untuk kita lihat bagaimana negara sekecil ini boleh menjadi antara negara maju. Ekonominya kuat, taraf pendidikannya tinggi, NUS berada pada tangga ke-24 dalam ranking universiti terbaik di dunia. 

Jom kaji!








No comments: