Monday, April 27, 2015

KONVOKESYEN USM KE-51

السلام عليكم ورحمة الله

Alhamdulillah. 

Pada 25 April 2015, teman-teman dan saya telah berjaya bergraduasi sebagai Sarjana Sains Kemasyarakatan (Pengurusan Pembangunan Islam). Setelah 3 semester, satu setengah tahun kami bergelumang dengan pengajian ini, alhamdulillah berjaya juga. 

Suka untuk saya berkongsi sedikit. Kami digelar sebagai MISDEV 13, ini kerana kami memulakan pengajian pada tahun 2013. ISDEV adalah tempat kami menimba ilmu di Universiti Sains Malaysia (USM). Pusat Kajian Pengurusan Pembangunan Islam, singkatannya ISDEV. Kami pelajar Master, jadilah MISDEV. Pelajar PhD pula digelar sebagai RISDEV.



Pengarah kami ialah Prof Dr Muhammad Syukri Salleh. Juga merupakan penyelia saya. Hehe, selalu saya kena marah ni. Bersama-sama dengan Dr Zakaria, Dr Sukeinah, Dr Zaini, Dr Zahri, Dr Shukri, Dr Syakir, Dr Syahir dan Dr Wan sebagai pensyarah, kami dididik dan dibimbing dengan penuh kesabaran. Haaa, dalam maknanya. 😄 Memang tinggi sungguh kesabaran mereka. Kak Aisyah, Kak Adawiyah, En Abdul Aziz, En Ibrahim dan Kak Diyana pula merupakan staf ISDEV yang banyak membantu kami sepanjang pengajian. Kakak dan abang RISDEV juga banyak berkongsi ilmu dan pengetahuan mereka kepada kami. Selamat berjuang abang dan kakak semua. Adik-adik MISDEV 14 yang banyak meraikan kami sebelum ini, hebat kalian, pengurusan kemas dan teratur. Tahniah dan syabas. Juga buat semua pihak yang membantu kami yang tak disebut di sini, semoga Allah memberikan sebaik-baik balasan. Terima kasih semua buat warga ISDEV.

Hari konvokesyen ini hanyalah sekelumit hadiah buat ibu dan ayah kami. Dalam kepayahan belajar, kesukaran menulis disertasi, ketika penatnya membuat kajian, di sana kami yakin ibu dan ayah sentiasa mendoakan yang terbaik buat kami. InsyaAllah kami akan berusaha menjadi anak yang soleh dan solehah. Ameen.



Teman-teman MISDEV 13 yang disayangi, kami seramai 36 orang. 10 lelaki dan 26 orang perempuan. Pelbagai ragam, bermacam perangai. Gembira bersama, pernah juga sama-sama menangis. Haha. 😂😂. Unik, satu kepala, saling memahami, dan nakal sangat. Hehe. Kalian adalah salah satu warna yang indah dalam kehidupan ini. Semoga Allah memberkati semua.

Ikhlaskan niat kita, bertemu dan berpisah kerana Allah. 



Di hujung coretan, ingatlah antara beberapa perkara yang penting sepanjang di ISDEV.

1. Tepatilah masa dalam setiap urusan.
2. Beradab dan berakhlak dalam menuntut ilmu. 
3. Pengurusan mesti profesional dan tersusun.
4. Manfaatkan ilmu demi Islam dan umat.
5. Melawan arus- wasiat Abdul Malik. 😉
6. Nakal bila perlu- falsafah MISDEV 13. Haha. 

Setakat ini sahaja perkongsian. Suatu hari nanti saya ingin menulis sebuah travelog tentang ISDEV dan MISDEV 13. Doakan supaya diberi kekuatan oleh Allah. Ameen.


No comments: