Wednesday, October 23, 2013

PILIHAN RAYA KAMPUS

Kebetulan lalu di hadapan padang kawat USM, rupanya ada majlis Rapat Umum Pilihan Raya Kampus. Saya singgah untuk mendengar. Sebagai pemerhati, saya masuk hadir ke dalam kelompok kedua-dua belah pihak, Pro-Aspirasi dan Pro-Mahasiswa. Meriah dan menarik sokongan dan kemeriahan para penyokong memberikan sokongan kepada pihak masing-masing.

Pro-Aspirasi

Saya berada lama dalam kelompok Pro-A yang bertema pakaian hitam, kebanyakannya bercetak Alif Ba Ta memerhati dan melihat sokongan pihak mereka. Pemerhatian saya terhadap Pro-A di USM ini adalah:

1. Jumlah penyokong mereka yang ramai berbanding dengan pihak Pro-M.

2. Kedua, wujudnya kerjasama antara calon-calon mereka dengan penyokong mereka ketika memberi ucapan. Sesuatu yang kreatif.

3. Ketiga, saya melihat calon Pro-A digilap dan disediakan lebih awal, maksudnya dengan persediaan yang kemas untuk berucap. Namun bagi saya, semuanya sama pattern sahaja. Yakni, agak sama gaya. Tapi ada beberapa orang calon mereka yang memang attractive. Tahniah.

4. Penyokong mereka yang begitu bersemangat. Bagus dan hebat. Tapi gaya mereka memprovok dan calon lawan dan boo ketika calon lawan berucap, itu sesuatu yang kurang beradab dan kurang sesuai sebagai warga mahasiswa. Kita bukan berkempen di hutan kan?? Hihik.

Pro-Mahasiswa

1. Bilangan penyokong mereka agak kurang berbanding penyokong lawan mereka.

2. Namun rasa lebih tenang dan cool sedikit bila berada di sebelah sini. Tidak ada provokasi dan boo. Tahniah dengan kematangan tersebut.

3. Saya paling suka bila mereka akhiri dengan bacaan doa sebagai penguat semangat.

Kemudian?

1. Kedua-dua belah pihak tidak boleh bergantung semata-mata kepada ucapan dalam rapat umum. Ia hanya sebahagian daripada kempen. Apa yang lebih penting strategi kempen yang menyeluruh dan sentuhan anda kepada para pengundi anda.

2. Akhlaq dan kematangan anda dalam proses pilihan raya kampus ini adalah lebih penting daripada sebuah kemenangan yang disulami dengan akhlaq yang buruk dan ketidakmatangan. Bersikap matang dan bertandinglah secara sihat.

3. Saya gembira melihat keberanian para calon dan penyokong masing-masing dalam memperjuangkan agenda dan hasrat murni mereka. Teruskanlah melangkah dengan penuh berhemah dan cermat.

4. Menang kalah adat pertandingan. Namun pengalaman kalian adalah lebih mahal dan berharga. Jadikan ia sebagai proses kematangan dan menjadi seorang yang dewasa.

Selamat mengundi kepada semua warga USM!

1 comment:

tenku butang said...

Haiiiii..Cakkk!!
done follow sini no. 136
sudilah kiranya follow me back yea..
he2.. salam kenal.. keep in touch yea..=)

http://tengkubutang.blogspot.com/

dan my 2nd blog
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/