Friday, October 11, 2013

Betul-betul suka ke?

"Abang betul-betul suka ke baju saya ni?",tanya junior saya.

"Kenapa?"

"Kalau kata suka,saya hadiahkan pada abang."

Haha.Junior saya ini memang baik hati.Maka saya geleng kepala.Kalau saya angguk,nanti memang dia beri baju dia itu pada saya.

Kisah kedua dengan seorang lagi sahabat saya. Saya hanya meminjam sekejap jaket dia kerana kesejukan. Saya puji kata jaket dia ni lawa. Berkenan juga tengok. Saya berhajat nak beli. Hari terakhir program, dia hadiahkan saya jaket tersebut. Pada program yang lain pula, dia bawakan sehelai jubah haramain pada saya. Eh,baik hati sungguh la adik ni.



MEMBERI

Saya belajar dari manusia seperti ini tentang sikap memberi. Mereka ini sedia memberi benda yang mereka suka. Memberi itu sikap yang mulia. Sama ada memberi harta, kasih sayang, perasaan dan sebagainya.

Namun memberi itu bukan semudah diungkap di bibir. Kerana apabila kita rasa kita memiliki, sukar untuk untuk kita memberi. Sedarlah bahawa semua adalah pinjaman dari Allah kepada kita. Itu akan memupuk sifat memberi dalam diri kita.

Memberi kepada mereka yang kesusahan.
Memberi kepada manusia di sekeliling kita.

MEMBERILAH KERANA ALLAH.

moral:jangan kedekut dan bakhil sangat duhai Itik Kuning


No comments: