Tuesday, October 15, 2013

Merindui Makkah dan Madinah

Assalamualaikum warahmatullah.

Ibadah haji yang sedang berlangsung di bumi Makkah disiarkan di seluruh dunia. Ia bisa menggamit perasaan setiap muslim yang merindui bumi Makkah dan Madinah. Bagi mereka yang belum pernah sampai ke sana, sudah tentu perasaan mereka membuak-buak mahu ke sana. Bagi mereka yang pernah pergi, mereka juga sangat terasa ingin pergi lagi.

PERTAMA KALI

Saya diizinkan Allah menjadi tetamu-Nya buat kali pertama pada April 2013. Alhamdulillah. Tiba di Madinah, perkara pertama yang saya fikirkan adalah mahu menziarahi Nabi. Tapi tiba pada waktu tengah malam, masjid Nabawi ditutup selama 2 jam. Hampir subuh baru dibuka. Apa yang saya dapat rasa adalah KETENANGAN.

5 hari di Madinah, kemudian bergerak ke bumi Makkah. Juga sampai pada tengah malam, terus selesaikan ibadah umrah. Tidak terasa keletihan berada di sana. Tidak perlu saya coret satu persatu apa yang saya lalui di sana, cukup saya katakan, berusahalah sehabis mungkin untuk menjejakkan kaki anda ke bumi barakah itu. Laluilah sendiri pengalaman menjadi tetamu Allah.



PENGAJARAN

1. Saya melihat ramai warga tua di sana yang mana mereka ada keterbatasan untuk menunaikan ibadah. Apa pun mereka memang bersungguh. Kerana itu saya merasakan, kita jangan tunggu tua baru nak menunaikan umrah dan haji. Saya sendiri berazam untuk menunaikan haji secepat yang mungkin (biiznillah), dalam usia yang muda dan kuat ini. Jika kita mampu berbelanja membeli rumah dan kereta, kenapa perlu bertangguh untuk mengeluarkan harta untuk ibadah haji dan umrah. [Target nak buat haji sebelum umur 30, insyaAllah]

2. Jika ibu bapa masih ada, berusahalah membawa mereka ke sana. Dalam keterbatasan usia mereka, ia menguji kesanggupan kita untuk berbakti kepada mereka.

3. Kesabaran adalah antara kunci besar dalam beribadah dan proses menjadi hamba Allah yang bertaqwa. SABAR


Terlihat sepasang suami isteri sedang membaca Al-Quran.

SALAM AIDILADHA 1434H.

3.30 a.m

No comments: