Tuesday, January 26, 2010

Nasi yang sedap..


Setiap hari makan nasi.Tak kira apa lauknya sekali pun,nasi tetap ada bersama.Jarang sekali makan lauk tanpa nasi.Macam-macam jenis nasi kita makan.Nasi goreng kampung (sedapnya..),nasi goreng cina,nasi goreng tomyam dan nasi putih,pokoknya adalah NASI.

Nasi asal dari beras kan.Beras asal dari padi.Padi asal dari pokok padi la kan.Setiap hari untuk ke kelas,aku melalui sawah padi.Bertapa di bumi utara ini membuatkan aku menatap sawah sepanjang masa.Ada ketenangan dalam pandangan itu.

Bulan Oktober lalu,sawah padi menghijau.Indah sekali pemandangan itu.Sangat indah.Ciptaan Allah lawa kan,bisa menenangkan jiwa.Sekarang,setiap hari melihat mesin menuai padi di tengah sawah.Kelihatan sawah yang menguning dek masaknya padi-padi itu.Kuning keemasan di petang hari,lawa,cantik ciptaan Allah.

Aku terfikir sejenak,setiap hari manusia makan nasi.Tapi tak pernah putus-putus beras yang ada di rumah mereka.Yer la,sebab ada beras yang dijual di kedai.Beras yang ada di kedai pula,tak kunjung habis sebab padi sentiasa ditanam oleh petani.Teringat iklan,"sebutir nasi,ibarat setitik peluh petani".Yer,terima kasih kepada para petani.

Namun perlu ditambah dalam iklan tersebut,sebutir beras pun adalah rezeki dari Allah.Bersyukurlah..Tak pernah ada orang yang mengira berapa butir nasi yang dia makan setiap hari.Berapa bnyak nasi yang dimakan seminggu??sebulan??setahun??

Perlu diingat,berapa butir nasi yang kita makan sepanjang hidup kita,berada dalam pengetahuan dan ketetapan Allah sebagai rezeki kepada kita.Maha Pemurahnya Dia kepada kita hamba ini.Bersyukurlah..



 

Esok nak makan nasi lemak..Nasi itu sedap...bersyukurlah...
Alhamdulillah...

No comments: