Wednesday, October 28, 2009

EGONYA AKU….



Jauh kelihatan pulau itu di tengah lautan,ditemani mentari senja menzahirkan indahnya alam ciptaan Allah.Angin laut pun ingin turut bergurau dengan gelombang air laut di pantai itu.Tenangnya suasana itu.Kelihatan beberapa pemuda sedang bergurau di kaki pantai.Di satu sudut yang lain seorang ayah sedang memimpin tangan anak kecilnya berjalan di tepi pantai.Di atas batu di tepi laut,Akram jauh termenung ke tengah lautan. Tak menghiraukan sahabat-sahabatnya yang sedang sibuk mengambil gambar mentari terbenam.Hatinya tidak tenang.Sudah tiga minggu dia memendam perasaan itu.

-----------------------------------------------------------=----------------------------------------------------------------------

“Kenapa kau tak mahu menerima Fatihah Akram? Bukan mudah nak cari wanita yang baik dan solehah macam dia.Ustazah tu..”

“Bukan aku tak mahu terima,tapi kita kan masih student,tak kan nak fikir tentang kawen dah kot.Lagipun,dia tu terlalu baik untuk aku.”

“La….aku bukan suruh kau kawen dengan dia sekarang la..Cuma beri peluang kat die.Dia betul-betul sukakan kau..kalau tak,dia tak akan suruh aku datang mintak dengan kau..”

“Ish,kau ni Man,aku tak layak la..kau pun kenal aku sape kan.Siapa aku sebenarnya.Aku tak mahu menzalimi wanita baik macam dia.Dia layak dapat pasangan yang lebih baik...”

“Kau layak la..Atau….hati kau sudah dimiliki,betul tak?”

“Adoi…kau ni Man,suka sangat sakat aku ye.Aku solo Man,kot-kot solo sampai mati.Lebih baik aku ready nak kawen dengan alam kubur,amalan sikit,dosa bertimbun ni.Allah..Lagi pun aku dah bagi penjelasan kat dia.Dia macam kakak aku,sama dengan kakak-kakak dan abang-abang yang sekelas kita termasuklah engkau.Aku kan adik bongsu.hahaha.. ”

“Ha..gelak je kau tahu.Tapi perkahwinan pun satu ibadat jugak kan.Ke.. kau tak berminat dengan dia sebab dia lebih tua pada kau? Ooo..kira kau tak mahu la orang yang tua,nak yang muda-muda la ni..memilih jugak kau ni yer..haha..”

“Azman.!! Aku tahu aku bukanlah orang yang baik.Kau pun tahu kisah peribadi aku.Tapi aku bukan lelaki mata belang yang hanya mementingkan umur dan paras rupa.Sampai hati kau menghukum aku sebegitu.Dahlah Man,cukuplah.Aku tak mahu dengar lagi” Seraya itu,Akram terus bangkit meninggalkan Azman di meja makan terkebil-kebil seorang diri.

-----------------------------------------------------------=----------------------------------------------------------------------

“Akram,jomlah masuk gambar dengan kami,tak cantik gambar kalau engkau tak masuk”. Zaid memanggil dirinya menghilangkan menungannya.Farhan,Mawardi dan Asri turut melambaikan tangan memanggilnya.

Yer,aku datang.Tahulah aku ensem..haha..”. Dia berjalan menuju ke arah mereka.Akram memang dikenali sebagai seorang yang ceria dan sentiasa menguasai suasana dalam kalangan mereka.Cuma semenjak dua menjak ini,dia kelihatan banyak termenung.

Setelah puas berjalan di pantai pada petang itu,mereka pulang ke rumah.Akram masih tidak tenteram jiwanya.Tidak disangka pertemuannya tiga minggu lepas dengan Azman,rakan sekelasnya di kolej dulu berakhir dengan sebegitu.Dia tidak berniat untuk memarahi sahabatnya itu.Tapi egonya terlalu tinggi.Dirinya rasa terpukul dengan kata-kata sahabatnya itu.Panggilan telefon dari Azman tidak diangkat.Sms tak dibalas.Bukan setakat Azman,semua rakan-rakan sekelasnya yang bertanya khabar,bertanya tentang program reunion yang akan dibuat langsung tak di jawab,lebih-lebih lagi dari kakak-kakak sekelasnya. Kak Fatihah yang mengambil berat kepada perjalanan tarbiah dirinya itu pun langsung tak dipedulikan. Entah apa yang terjadi kepada dirinya.Bukan dia berdendam kepada Azman,tapi…

Abang-abang dan kakak-kakakku,maafkan adikmu ini..Bukan berniat memutuskan silaturahim,Cuma ingin mencari ketenangan seketika…

Azman,maafkan aku.Mungkin kerana kotornya hatiku ini,sehingga ego menguasai diriku..Aku tahu kau tidak bermaksud untuk menghina aku.Kau seorang sahabat yang menyayangi aku,yang mengambil berat terhadapku.Yang mengetahui baik buruknya aku.Aku menyayangimu sebagai sahabat..maafkan aku…egoku terlalu tinggi..

Ya Allah,berkatilah sahabat2 ku..Tunjukkanlah kami jalan yang benar dan jadikanlah ukhwah antara kami kerana mencari keradhaan-MU..

Ya Allah,sucikanlah hatiku dari sifat2 mazmumah dan gantikanlah dengan sifat mahmudah…

Amin…




1 comment:

asrar said...

mohom kemaafan kepada sahabat2 sekalian..