Friday, October 23, 2009

Negeriku....






Hari Rabu yang lalu,genaplah 19 tahun pemerintahan Menteri Besar negeriku.(aku 19 tahun jgk..hehe..)
Aku bangga mempunyai MB seperti beliau.Dipanggil tok guru oleh kami rakyat di bawah pemerintahannya.Orangnya sederhana,rumahnya juga sederhana.

Melihat kejernihan wajahnya membuatkan hatiku tenang..mungkin kerana ketinggian ilmunya dan kezuhudannya memberi sinar ketaqwaan pada dirinya.

Setiap pagi Jumaat,beliau akan memberi kuliah agama di tengah2 bandar Kota Bharu.Aku suka hadir ke kuliahnya.Kata-katanya banyak mengetuk hatiku..pernah aku menitis air mata mendengar kuliahnya..sebak rasa di dada..banyaknya dosa pada Tuhan.

Usianya yg agak senja membuatkan raut wajahnya nampak keletihan.Namun bila beliau mula berbicara,lain suasananya.Itula Menteri Besarku.Seorang ulama' yang tak perlu diperkenalkan lagi,ramai orang mengenalinya.Memang dia bukanlah seorang nabi yang ada sifat ma'sum,ada juga salah silapnya sebagai seorang manusia biasa.Namun ketinggian ilmunya itu perlu dihormati.Memuliakan orang berilmu itu perlu.Berbanding dengan diriku yang hina ini,Ya Allah..ampunkan dosa2 kami..

Sepanjang pemerintahannya,belum ada beliau terlibat dengan kes rasuah atau salah laku kuasa.Mungkin ketaqwaan kepada Allah yang menjadi benteng kepadanya.Bagiku,dia adalah contoh pemimpin yang ideal dan berkarisma.Syabas tok guru.Moga Allah memanjangkan umur beliau,sentiasa dilimpahi rahmat dan berbakti kepada umat.

Kini aku jauh dari negeriku..

Aku rindukan suara orang tua itu,,

Aku dambakan nasihatnya untuk memberi makanan kepada rohaniku yang kelaparan ini...

Satu hasratku,inginku mencium tangannya sebelum dia pergi..

Aku sayangkan orang tua ini...

No comments: