Wednesday, September 24, 2014

UNTUK ANAK YANG BER 'AYAH'

"Selamat ulang tahun kelahiran pak cik."

Ucap saya pada pak cik itu. Beliau senyum dan menjawab.

"Terima kasih atas ingatan Saiful. Bila sampai umur ini, gigi dah mula kurang. Deria bau semakin kurang. Pak cik berdoa kalau boleh biar pak cik pergi dengan mengejut tanpa menyusahkan keluarga."

Saya terdiam membisu.

Beberapa tahun lalu pun ayat ini yang pak cik ini tuturkan pada saya.

"Pak cik letih sikit.Bila umur bertambah, makin dekat dengan garisan penamat. Semoga kembali nanti tak menyusahkan anak-anak pak cik"

Saya yakin, pak cik itu tidak pernah sebut sebegitu pada anak-anaknya. Mungkin dia hanya berkongsi dengan saya sebagai orang luar. Itulah kasih sayang seorang ayah, jarang dizahirkan namun mendalam rasanya.

Begitu juga ayahanda saya. Setiap kali pulang ke rumah, abah suka bercerita dan bertanya isu-isu semasa. Kemudian akan dikaitkan dengan sejarah hidupnya, pengalamannya dan nasihat buat anak yang mentah ini.

Dan bila saya mahu pergi, soalan yang biasa akan ditanya, "Bila pula nak pulang ni?"

Saya cuba tidak menjawab soalan itu dengan kata-kata, tetapi berusaha untuk selalu pulang selepas ini walaupun sekejap.

Saya terhidu bau sebuah kerinduan dalam soalan abah itu.

Teman-teman, pulanglah menjenguk ayah bonda. Mereka rindukan kita. Ummi selalu pesan,

"Jika kamu rasa sayang sangat pada anak kamu, tak mahu berpisah dan berjauhan dengan anak-anakmu, maka begitulah juga apa yang kami rasa. Kerana kamu itu anak kami"

Pulanglah duhai anak...


Di Masjid Nabawi


-Saya selalu layan lagu BIAR oleh Kak Fynn Jamal. Sangat menyentuh hati saya-


Mata tua yang memandang aku itu
Bundar...
Pudar...

Dia tak mahu bilang apa yang mencengkam jiwa usangnya
Biar..
Katanya biar..
Wahai ayahanda berhentilah walau sebentar
Dan renungkan mataku yang melaut
Khabarkan yang jujur
Dan ujar apa menyerabut..

Wahai ayahanda bercukuplah menggagah tulang rapuhmu
Akukan lemahmu
Perikan penatmu
Kisahkan jerihmu
Aku mahu tahu...

Mata tua yang bagai ada sakti dewa dewi itu
Harum..
Senyum...
Dipukaukan aku nan terus terpana dan terdiamkan
Biar...
Katanya biar...

Wahai ayahanda bisikkanlah walau sekali
Izinkan aku menumpangkan bahu
Berikan aku seperca dari beban kamu

Wahai ayahanda lihatkanlah aku berlari kini
Melompat tinggi
Setiapnya kerna kau tak pernah pergi..

Apa masih ingat lagi
Aku suka lari-lari
Kau bagaikan tak peduli
Ku biar kau patah hati

Apa masih tidak lupa
Tengking jerit sama-sama
Makan tak mahu semeja
Sahabat lebih berharga

Apa mampu kau sudikan 
Ampun maafku sujudkan
Bisa tidak kau teruskan
Ku sesat kau tunjuk jalan

Apa layak aku bagi
Tak terbalas sampai mati
Kau sungguh yang paling tinggi
Istanamu syurga nanti

Ayahanda beta..
Kekasih beta..

http://www.youtube.com/watch?v=-MiM19N_dqQ

No comments: