Wednesday, September 17, 2014

Keluarga Debat

DEBAT

Saya menjengah ke dunia perdebatan secara tidak sengaja. Rakan saya Afifi mengajak saya mengganti tempat seorang pendebat dalam pasukan debat universiti. Dari ketaksengajaan itu saya jatuh cinta pada dunia debat.

Debat ASTAR 2009 adalah pertandingan debat pertama yang saya sertai. Teman pasukan saya ketika itu ialah Wahidah, Zubaidah dan Afham. Saya hanya sebagai simpanan. Tapi Afham memberi peluang kepada saya untuk jadi pendebat ketiga. Yeah,itulah posisi tetap saya sebagai pendebat.

Ada beberapa perkara besar yang saya pelajari daripada keluarga debat saya,yang banyak mencorakkan pemikiran dan diri saya:

1. Berkata jujur dan benar,walaupun adakalanya ia pedih dan menyakitkan. Bila kami berbicara sesama kami,memang perlu jujur supaya kami dapat tahu kelemahan dan kelebihan masing-masing sebagai satu pasukan.

2. Terbuka dan sedia terima kritikan. Yang ni memang kena ada untuk majukan diri. Seingat saya,keluarga debat cukup terbuka antara satu sama lain. Bila terbuka,maka kita tahu untuk tingkatkan potensi diri.

3. Kritis dan informatif. Bila nak berdebat,kami perlu bermaklumat. Kalau tak,nak merapu apa nanti waktu berdebat. Saya selalunya ditugaskan untuk bagi penerangan dalam isu politik dan teman-teman lain dalam isu ekonomi,sosial dan lain-lain. Nak tak nak,kami terpaksa disumbat dengan maklumat. Dan maklumat itu perlu dikritik dan dianalisis untuk dijadikan suatu konsep atau pun hujah balas dalam perdebatan. Dari situ, informasi perlu untuk memajukan diri,dan analisis perlu ada supaya otak kita berfungsi dan tak beku.

4. Retorik. Bunyi macam negatif. Tapi hakikatnya kita perlu beretorik dalam berucap. Supaya ucapan kita itu berkesan dan mesej yang mahu disampaikan itu dapat sampai kepada pendengar. Bunga bahasa itu indah.

5. Persaudaraan. Ini nikmat yang Allah kurniakan kepada keluarga debat kami. Kepada teman-teman debat saya, Syamir, Mas, Izzati, Aiman, Kak Wahidah,Abang Afham,Somchai,Nazrullah,Raimi,Syaiful,Abang Apit,Madiha,Umahwathy,Zubaidah dan mungkin ada yang saya tertinggal,saya hargai kalian sebagai teman yang banyak mengajar saya pelbagai perkara dalam hidup. Kepada Puan Sayang sebagai penyelaras dan En Hanif sebagai jurulatih kami,terima kasih banyak. Banyak ilmu yang dicurahkan.

Ini adalah salah satu daripada warna kehidupan saya.





Ini anak Mas Idayu,Muaz namanya. Comel.

No comments: