Thursday, December 5, 2013

MUSIM CUTI DAN PERKAHWINAN

Musim cuti dan majlis perkahwinan sentiasanya sinonim dalam masyarakat kita. Sekarang ini musim cuti sekolah hujung tahun. Dua perkara yang selalu menjengah.

Pertamanya adalah musim banjir bagi kami warga Pantai Timur. Inilah kebiasaan kami, sentiasa bersiap siaga menghadapi dan melayan musim banjir. Ujian dan nikmat yang silih berganti daripada Allah kepada kita hambaNya. Tahun 2013 ini menyaksikan banjir yang agak teruk di negeri Pahang sehingga Kuantan lumpuh terus. Semoga Allah memberi kekuatan kepada saudara kita di sana.

Perkara kedua yang sinonim dengan cuti hujung tahun ini ialah majlis walimatul urus. Tahun ini banyak pula aku terima jemputan ke majlis perkahwinan rakan-rakan saya. Dalam bulan November lalu, sudah terlepas beberapa jemputan dari teman-teman. Pohon maaf kawan-kawanku yang aku tak dapat hadir majlis kalian kerana kekangan yang pelbagai ni.

Semoga Allah merahmati perkahwinan kalian,bahagia hingga ke syurgaNya. Bulan Disember ini pun ada beberapa jemputan. Tak pasti lagi mampu memenuhi undangan kalian. Akan diusahakan insyaAllah.

Teringat perbualan aku dengan abang. Katanya, perkahwinan ini kena tengok pada kondisi kita. Di tahap mana kita ini, wajib kah, sunat kah, harus kah, makruh atau haram kah?

Jika dalam situasi wajib dan sunat, usahakanlah kahwin secepat mungkin, minta tolong ibu dan ayah usahakan. Jika di tahap haram dan makruh untuk berkahwin, tak perlu kahwin lagi. Jika di tahap harus, jalanilah hidup dengan aman.

Di tahap manakah anda?? hehe..



Kata orang. "Berkahwin dengan orang kita suka,itu adalah IMPIAN.Berkahwin dengan orang yang tak dijangka itu dipanggil JODOH."

Yer la kan, segalanya adalah rahsia Allah. Termasuklah dalam soal jodoh. Pesan guru aku, " Jodoh itu rahsia Allah. Sekuat apa kita setia, selama apa kita menunggu, sekeras apa kita bersabar, sejujur apa kita menerima si dia. Jika Allah tidak menulis jodoh kita tetap tidak akan bersamanya."

Tapi, apa yang lebih penting adalah kita tak tahu rahsia bila tarikh KEMATIAN kita. Macam dialog dalam filem 'Ustaz Mu Tunggu Aku Datang'. 

"Adakah tuan boleh jamin saya dan tuan boleh hidup dan bernyawa esok hari?" 

Sentap ooo...

Moga menjadi peringatan kita bersama. Selamat pengantin baru buat teman-temanku yang akan melangkah ke gerbang alam rumah tangga. Moga rahmat Allah bersama kalian dan keluarga masing-masing.

-Itik Kuning berenang ke laut Pasifik-

2 comments:

Noratikah azmi said...

Allahurabbi... Apa yang penting, persiapkan diri utk bekalan di sana.. Jodoh itu belum pasti tetapi yang pasti hanyalah Mati.. thanx for peringatan n sharing..

Anonymous said...

oit saiful.