Tuesday, March 1, 2011

Pesanan itu

Sampai giliran dia pula untuk berdiri berkata-kata.Dewan bisu seketika..

Dimulakan bait katanya dengan firman Allah,Surah Nur,ayat 30 :-

"Katakanlah kepada lelaki-lelaki yang beriman,agar mereka menjaga pandangan mereka dan memelihara kemaluan mereka;yang demikian itu lebih suci bagi mereka.Sungguh Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat."

Huraiannya ringkas,tetapi cukup menyentap jiwa aku mendengarnya.Entah kenapa aku cukup terpana dengan peringatan itu.Kata-kata pertama yang aku dengar darinya itu tidak pernah aku lupakan sehingga sekarang.Semoga dirimu dirahmati Allah.Sanah helwah..

3 tahun yang lalu,Langkawi

JAGA PANDANGAN,TERJAGA KEMALUAN

Bukan mudah menjaga pandangan mata.Dari mata,turun ke hati.Dari pandangan mata juga bisa mengaktifkan kemaluan yang dijana oleh nafsu manusiawi.Itulah sebabnya disyariatkan menjaga pandangan mata.Jangan melihat kepada perkara-perkara yang haram.

Kalau ikut suka nafsu,memang seronok,mahu dilihat apa sahaja yang menggembirakan nafsu.Tidak perlu melihat lebih-lebih,cukup dengan melihat kelembutan jari-jemari seorang wanita,atau keredupan mata si gadis sudah bisa menggentarkan hati dan jiwa raga seorang lelaki.

ke mana pandangan aku?
Maka apakah perlu dipejamkan mata sepanjang masa??

Di sinilah ditekankan juga menjaga pandangan hati,jangan dibiarkan terbuai dengan pujukan manja nafsu yang sentiasa muda dan segar walaupun tuannya sudah tua.Jangan melayan perasaan yang tidak sepatutnya.Tutuplah pintu-pintu fitnah dan kemaksiatan.

Ya Allah,jagalah iman kami..

sudut pandangan yang berbeza..






No comments: