Saturday, July 17, 2010

5 JaM terSeBut

Assalamualaikum..

Lama sudah rasanya tidak menulis di ruangan ini.
Mungkin kerana sedikit kekacauan jiwa dan keresahan hati yang bermasalah ini.

Baru-baru ini saya dan kawan-kawan bersiar-siar di Mid Valley selama 5 jam.Aduh..sungguh boring tidak ketahuan.Puas dan lenguh kaki ini berjalan membuang masa.Namun apakan daya,kami dicampak saja di situ dan dibiarkan bersiar-siar.

Orang kampung sepertiku berasa janggal di tempat yang penuh dengan manusia itu.Bersimpang siur bagai burung di langit.

Saya mengambil peluang itu memerhatikan gelagat manusia di sekeliling.Pelbagai ragam dapatku lihat.

Ramai anak muda yang berjalan dengan pasangan masing-masing.Ada yang berpegangan tangan.Berpelukan pun ada.Diselangi gurau senda dan cubitan di pipi.Amboi..mesra sungguh mereka semua.

Saya merenung dan melihat perbuatan mereka.Namun jadi makin galak dan gembira mereka menzahirkan kemesaraan mereka.Bangga mungkin sebagai pasangan bahagia (konon-kononnya)

keserabutan manusia..



Hati ini jadi meluat dan benci (kepada perbuatan mereka,namun kesian kepada mereka).Sesungguhnya saya tidak mahu hati ini redha dengan perbuatan maksiat.Takut-takut saya yang melihat dan redha dengan maksiat,tak pasal-pasal dapat dosa free.

Sungguh saya serabut berada di tempat itu.Saya terfikir,kalaulah saya tinggal di ibu kota ini,mampukah saya hadapi godaan dunia ini??

Ya Allah,sungguh baru hamba-Mu ini sedar kenapa Engkau campakkan aku di bumi yang kecil itu.
Di situlah tempat yang selayaknya untuk saya.

Berjalanlah saya di markaz musuh manusia itu dengan hati yang tidak tenteram..
Tiba-tiba menerima satu mesej:"Jom ke KUIS malam ni,kita wat usrah dengan kaf dha".

Tiba-tiba saya tersenyum..rindunya saya pada mereka semua..malam ini insyaAllah ketemu daku dengan mereka...Alhamdulillah..

No comments: