Wednesday, April 27, 2011

Sudah daftar sebagai PENGUNDI??

Semalam pihak universiti telah membuka kaunter untuk pendaftaran pemilih untuk menjadi pengundi dalam pilihan raya.Suatu insiatif dan usaha yang baik dari pihak pentadbiran.

Masih ramai anak muda yang cukup umur pengundi yang masih belum mendaftar segabai pemilih.Pelbagai alasan diberi.

"Saya tak minat la politik ni"

Ish..payah faham sungguh dengan orang macam ni.Orang bukan suruh kamu sertai politik,atau suruh kamu jadi ahli politik.Cuma minta tunaikan kewajipan kamu sebagai warganegara je.Daftar mengundi dan mengundi dalam Pilihan Raya.

Ia adalah satu keperluan.Faham apa itu keperluan?Macam makan la..Ada orang yang tidak minat makan.Tapi bolehkah dia tak nak makan?Dia mesti makan juga untuk hidup kerana itu keperluan.

Sebagai warganegara Malaysia,mengundi dalam pilihan raya adalah keperluan untuk memilih tampuk pemerintahan negara yang tercinta ini.Jadi minat atau tidak persoalan lain,tapi TUNAIKAN KEWAJIPAN MENGUNDI.Untuk mengundi,mestilah mendaftar sebagai pemilih dulu yer...

"Saya sorang je tak mengundi,tak terjejas pape la"

Penat juga dengan pegangan begini.Andaikata 27 juta rakyat Malaysia hari ini berpandangan begitu,maka tiada siapa yang akan mengundi dalam pilihan raya kot.Lebih baik tak payah buat kan.

Cuba bayangkan pada hari perkahwinan kamu,semua orang yang kamu jemput berpandangan begitu.Maka tiada siapalah tetamu kamu yang datang pada hari perkahwinan kamu.Tinggallah pengantin sahaja memakan gulai seekor lembu itu.Sebulan tak habis tu...

"Politik kotor,tak mahu ambik tahu lah"

Betulkah politik kotor?

Atau orang politik yang mengotorkan politik itu dek tangan-tangan kotor mereka?

Politik itu adalah secara mudahnya adalah cara dan sistem pemerintahan (walaupun maknanya lebih luas).Rasulullah S.A.W pun terlibat dalam memerintah negara Islam pertama di dunia yakni Madinah.

Jadi kotorkah politik itu?

Tidak..politik tidak kotor.Tapi ahli politik yang kotor pemikiran dan tindakannya yang melakukan perkara di luar batasan agama dan norma serta adat masyarakat yang mengotorkan politik itu.

Maka untuk memastikan pemimpin kita bukan orang yang 'kotor',sewajarnyalah kita mengundi dan memilih pemimpin yang 'bersih' untuk memerintah negara kita.Untuk mengundi,perlulah daftar sebagai pemilih dahulu,..

"Saya tak nak peduli soal ini"

Rakyat sendiri tak nak tahu ambil tahu siapa pemerintah mereka.Tak nak ambil peduli kan.Yang mereka peduli,dapat kerja,makan,tidur,berhibur dan macam-macam lagi.

Tahu atau tidak,yang jaga ekonomi negara kita,peluang pekerjaan,pendidikan anak-anak kita (dah ada anak ke?),dan seribu satu macam lagi adalah kerajaan dan pemerintah.

Kalau kita tak peduli soal pemerintah sendiri,macam mana mereka nak memerintah dengan baik?

Siapa nak hargai jasa dan pengorbanan mereka?

Atau kalau mereka khianat dan songlap duit negara,siapa nak tegur dan tegakkan kebenaran?

Jadi,kita mesti ambil peduli.Jangan amalkan mazhab TIDAK PEDULISME.

Kalau dah rakyat sendiri tak nak peduli siapa pemerintah negara mereka,baik bagi orang lain je perintah negara ini.Kan senang.

Negara sudah merdeka,namun minda belum merdeka.Inilah contohnya.

Untuk itu,diseru kepada semua warganegara Malaysia yang berumur 21 tahun ke atas yang masih belum mendaftar sebagai pemilih,segeralah daftarkan diri anda di Suruhanjaya Piliahn Raya (SPR) atau pun di Pejabat Pos.

Dan malam esok 28 April di kafe Pak Cik Mat Semarak,pihak universiti membuka kaunter pandaftaran pemilih.

Silakan hadir sesiapa yang belum mendaftar.Sila bawa kad pengenalan anda.

Tahniah dan syabas pihak UniMAP atas usaha murni.

{Sekadar pandangan diri sendiri.Jika nak berkongsi pandangan,sila komen terus}



3 comments:

forensik ke? said...

ta cukop umo lagih..

afnan muhamad said...

pandangan yg hebat dpd org yg hebat2..insyaallah, alangkah bagusnya kalau istiqamah dikongsikan..
sesekali cuba share sesuatu yg lbh bersifat ilmiah, serious..=) jgn sorok kematangan anda dlm berfikir.
terbaik..

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.