Wednesday, November 24, 2010

Malunya diri ini.,

"Shah,kenapa awak sentiasa letak beg atas meja.Awak cukup pantang letak beg di belakang kerusi.Kenapa ye?" tanya saya pada rakan sekelas 5 Sc Madinah.

"Mm..Aman tahu,dulu pernah sekali saya bawa Al-Quran,letak dalam beg dan saya letakkan beg di belakang.Dan saya bersandar pada kerusi itu kan.Ada kawan saya datang dan berkata:{ Al-Quran itu awak letak pada punggung je? Takkan sampai begitu sekali.}.Selepas itu saya tak pernah lagi meletakkan beg sekolah saya di belakang.Lagi pun saya mahu keberkatan ilmu.Takkanlah buku saya nak letak tempat bersandar je kan."

Saya terdiam tanpa sepatah kata.

"Aman,siapa nama budak sekolah aman tu?"tanya seorang kakak.

"Oh..Nik Zaharuddin.Kenapa dengan dia kak?"

"Tak de apa.Akak kagum dengan dia.Dalam kekalutan manusia,dia masih boleh mengulang hafalan AQ."

Yer..sahabat sekelas tahfiz dengan saya itu memang seorang yang bersopan dan sangat menghormati orang.Sampaikan saya pun terasa segan bila berbicara dengannya.Saya pun akan jadi 'sopan' juga bila berbual dengannya.Hehe..


Baru saya mengerti,apa dikatakan salah satu ubat hati itu ialah sentiasa bersama orang yang soleh.

Bagi saya,mereka ini lelaki soleh yang tidak pernah menunjuk-nunjuk yang mereka ini baik dan soleh.Namun SOLEH itu diamalkan dalam kehidupan mereka.Walaupun pada perkara-perkara yang kecil.

Mungkin saya ini terlalu banyak bercakap,amal kurang.Namun sahabat saya jarang bercakap,tapi ada praktikalnya.Bertuah mempunyai sahabat yang baik.

Saya sayang sahabat-sahabat saya..

berkawanlah dengan semua orang...

4 comments:

luqman said...

aku knl watak syah dlm cite ni...hu3

asrar said...

yer,hang kenai..

zigaki asrar said...

dialog yg penah dgr je...

asrar said...

kak:hehe...