Thursday, October 22, 2009

Dia tak layak nasihat aku....




'Adam,kau keluar dengan siapa kat bandar petang semalam?'.Lembut Hasif memulakan perbualan ketika sedang makan di kedai.Tinggal di rumah sewa sebagai anak bujang,biasalah makan di kedai.Hari ni,Hasif sengaja mengajak Adam keluar makan di kedai Pak Tam yang agak jauh sedikit dari rumah mereka.

'Dengan kawan aku la..'.Jawab Adam sedikit gelabah.Tangannya sibuk ber'sms' walaupun mulut sedang penuh makanan.'Yer la kawan,aku pun kawan kau jgk kan.Sidek,Abu dan Fattah yang satu rumah dengan kita pun kawan kau kan.Hei..maksud aku sape namanya..hehe..' Sindir Hasif pada Adam.

'Ikut aku la keluar dengan sape,yang kau nak menyibuk apasal'.Adam nampak sedikit berang dengan pertanyaan Hasif. 'Ok2,rilex la bro,aku tanya je.Dah2,kita makan dengan rilex yer.Kalau makan sambil marah,tak kenyang jugak.' Adam diam sambil terus makan.Suasana sepi sehingga kedua-duanya habis makan.

'Adam,aku nak bagitau benda kat kau ni.Aku harap kau dengar sampai habis dulu yer.' Hasif berkata sambil menghirup air minumannya.'Emm..Kau keluar dengan Anis tadi kan? Aku nampak petang tadi.Aku tak kisah kau nak keluar dengan sape pun.Tapi..'

'Tapi apa?' Adam memotong kata-kata kawannya.'Adam,dengar dulu apa aku nak cakap.Lepas tu,kau nak marah aku pun,marahlah.'Hasif sedikit bertegas.

'Aku nak bagi tau kau,cara pergaulan kau dengan Anis tu agak melebihi batas.Nampak mesra semacam.Aku tahu dia tu adik angkat kau,tapi kau tetap bukan mahram dia.Aku nampak kau bertepuk tampar dengan dia tadi.Duk cubit-cubit pipi,siap berpegangan tangan lagi.Malam-malam,kau duk bergayut telefon dengan dia sampai berjam-jam.Kau tahu apa hukum semua tu kan,tak perlu aku ajar.Adam,sebagai kawan kau,aku cuma nak mengingatkan.Aku harap kau sedar...'

'Ah..sudahlah Hasif.Aku sakit perut ni.Jom kita balik.'Adam mencari alasan untuk tidak mendengar kata-kata kawannya.Dia berdiri lalu berlalu pergi ke motor.Dia tahu,dia memang tak mampu nak balas hujah kawannya itu.Hasif memang ada kelebihan bila berkata-kata.tapi,Adam menyimpan rasa tak puas hati pada kawannya itu.

Alim sangat la tu nak nasihat aku.Dia tak sedar diri.Padahal dia dulu berkapel lagi teruk,siap bawa awek naik motor sekali dengan dia.Konon dah stop,jadi alim kucing la tu.Perasaan Adam bermonolog seorang diri.

Hasif melihat kawannya itu berlalu pergi.Dia pun bangkit untuk pulang.Jiwanya teringatkan pantai yang indah permai.Lalu,dia singgah sekejap di tepi pantai sebelum pulang ke rumah sewa mereka.Subhanallah,indah sungguh lukisan Tuhan ini.Dia takjub melihat pemandangan matahari terbenam pada petang itu.Tiba-tiba air jernih menitis dari kelopak matanya.Terasa kerdil dirinya.Dia terbayangkan segala dosanya yang lalu.Terlalu banyak tidak terkira.Dia menyapu air itu dari pipinya.Hanya istighfar menemani dirinya petang itu.

'Abang cyg,,,duk wat pe tu?' sms dari Anis masuk ke kotak inbox Adam.Dia senyum membaca msj adik angkatnya itu.

'Abg sedih ni,kawan abg yg mcm ust tu mrh abg kuar dgn Anis'

'Nape mcm tu?Dia dengki la tu,
x de adik comel mcm anis kan..hehe'

'yer kot..huhu..adik abg comel kan,cute..'

'nanti abg x pyh layan kwn abg yg ust tu.anis x suke org mcm tu,ingat diri alim sgt.ingt kita ni jahat ke..padahal kita mcm adik beradik je kan..bukan wat pape pun..'

'btl3..pandai adik abg ni..sbb tu abg sayang kat anis tau.kwn abg tu skrg je alim,padahal dulu kapel jgk.pastu nak nachat abg..mane layak dia nak nachat abg kan..'

'huhu..hepinya..yer abg,dia nak tunjuk baik la tu..padahal kalau ada pompuan goda dia,jd jahat jgk kan..anis benci org yg suka jaga tepi kain org ni'

'dahlah,biarkan dia..yg penting kita bahagia kan..'



Adam memng payah menerima nasihat.Baginya,hanya orang yang betul-betul hebat dan baik saja yang layak menegurnya.

Hasif tahu dia bukanlah orang yang layak memberi nasihat.Namun dia merasakan menjadi tanggungjawab dia sebagai seorang Muslim untuk menegur sesama saudara jika ada apa-apa yg salah dan berlawanan dengan syariat.Dia sayangkan Adam.Dia tak mahu Adam menjadi hanyut seperti dirinya dahulu.Dia mahu menjaga Adam dari perkara maksiat,selagi masih ada masa..Uhukk...Hasif batuk agak teruk..Dia tahu,penyakit di dadanya sudah parah...
Dia menangis lagi..terampunkah dosa-dosanya yang lalu sebelum dipanggil menghadap-Nya..
Ya Allah...


Tapi,wujudkah manusia yang sempurna dan tak pernah buat kesalahan dan dosa??

Perlukah melihat kepada sikap orang yang memberi nasihat atau yg penting menerima teguran dan isi nasihatnya yang baik dan betul??

Begitu mudahkah perhubungan lelaki dan perempuan yang bukan mahram,blh berpegangan tangan,keluar berdua atas alasan adik dan abang angkat??

Murah sekalikah harga kalimah sayang dan cinta manusia sekarang sehingga begitu mudah diucapkan kepada orang yang tidak halal baginya??

1 comment:

nur said...

assalamualaikum....

perkongsian yang amat mendalam..
penuh makna tersirat dan tersurat mungkin^_^
tidak semua insan dapat menerima apabila ditegur..lagi2 apabila kawan sendiri pernah melakukan kesilapan...

insya-allah...akan terbuka hatinya nanti..
menyedari kesilapan diri...
jangan mudah putus asa untuk terus berdakwah...

salam perjuangan..^_^