Saturday, January 30, 2010

Cantik umpama bulan purnama...


Melihat bulan purnama pada malam ini sangat cantik.Saiznya kelihatan lebih besar berbanding biasa.Memang sangat cantik.Saya teruja melihat keindahan bulan purnama malam ini.Maha Suci Allah..

Perasaan melihat perkara yang sangat indah ini sukar digambarkan dengan kata-kata.Bulan sememangnya cantik.Sangat indah.Saya teringat ketika belajar maddah balagah dahulu.Contoh yang diberi berkaitan dengan bulan purnama.

"A'isyah kalqamar fil jamilah..=..A'isyah umpama bulan tentang kecantikannya"

Satu contoh tasybih yang saya masih ingat dalam maddah tersebut.Bila ditasybihkan kecantikan,diibaratkan seperti bulan purnama.Kenapa..?? Kerana alqamar memang cantik.Dan melihat bulan purnama tadi menerujakan perasaan saya.


Namun selepas itu,saya melihat wajah seseorang.Subhanallah..saya dapat merasakan wajah orang itu,lebih cantik dan indah daripada bulan purnama tadi.Melihat kejernihan wajahnya membuatkan hati ini tenang.Terpancar cahaya di wajahnya.Sungguh saya suka melihat wajahnya.Bait-bait kalimah ilmiah yang keluar dari lidahnya bisa menyentuh perasaan.Umpama permata yang sangat berharga.

Sungguh cantik dan indah wajahmu..
Saya berharap dapat bertemu lagi dengan beliau..


No comments: